Zo kom je hoger in Google

Wil je graag weten hoe je met je website hoger in Google komt? Als je tegenwoordig met je bedrijf succesvol wilt zijn op het internet is het eigenlijk wel een vereiste om hoog in Google te staan. Dus zorg je ervoor dat je bovenaan komt te staan op de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn? Je leest het in deze blog. 

Hoger in Google via SEO 

Er zijn twee manieren om hoger in Google te komen. De eerste is via de organische zoekresultaten. Dit zijn de onbetaalde zoekresultaten die je onder de advertenties ziet staan op de zoekresultatenpagina’s. Om hier hoger in te verschijnen met je investeren in SEO (zoekmachineoptimalisatie). 

Hoe je dit doet? Door je website te optimaliseren via de drie pijlers van SEO: 

  1. Content. Hierbij moet je ervoor zorgen dat jouw website zo relevant mogelijk is voor de zoekwoorden die voor jou het belangrijkst zijn. De content op jouw website (teksten, koppen, afbeeldingen, et cetera) moeten perfect aansluiten bij de behoeften van jouw beoogde doelgroep. En daarnaast zijn er een aantal stelregels die je moet hanteren om Google tevreden te houden. Hierbij kun je denken aan het gebruik van zoekwoorden in de content. 
  1. Techniek. Google vindt het belangrijk dat de websites die hoog in Google staan technisch goed in elkaar zitten. Dat betekent dat je je website bijvoorbeeld zo snel mogelijk moet laten laden. Ook moeten er geen technische fouten in de site zitten en moet hij veilig zijn voor je bezoekers. 
  1. Autoriteit. Google ziet jouw website als autoriteit als er vanaf andere sites veel kwalitatieve en relevante links naar verwijzen. Je kunt het aantal van zulke links verhogen door je te richten op linkbuilding. Kortgezegd: hoe meer backlinks je hebt, hoe hoger je komt te staan in Google. 

Hoger in Google via SEA 

Een tweede manier om hoger in Google te komen is via SEA (search engine advertising). Hiermee richt je je op de betaalde zoekresultaten, de advertenties die je helemaal bovenaan een zoekresultatenpagina vindt. Het voordeel hiervan is dat je bijna meteen resultaat kunt zien, in tegenstelling tot met SEO, waarmee je vooral inzet op resultaat op de langere termijn. 

Hoger komen in Google via SEA kun je bereiken via onderstaand stappenplan: 

  1. Een zoekwoordenonderzoek uitvoeren; 
  1. Een Google Ads-account aanmaken alsmede één of meerdere campagnes en advertentiegroepen; 
  1. Kwalitatieve en relevante advertenties opstellen. Dit kunnen zowel tekstadvertenties als Google Shopping advertenties zijn; 
  1. De juiste doelgroep targeten; 
  1. De juiste biedstrategie kiezen. 

Welke van de twee manieren om hoger in Google te komen voor jou het meest geschikt is, hangt helemaal af van jouw situatie. Maar vaak is een mix van beide het beste idee!