kleuren huisstijl

Hoe kies je de juiste kleuren voor je huisstijl?

Kleuren roepen bepaalde emoties en associaties op bij mensen. Het is daarom belangrijk om een kleur te kiezen die past bij jouw ‘brand’. Een kleur kiezen gebaseerd op jouw persoonlijke smaak is misschien niet de beste manier om een kleur te kiezen voor jouw huisstijl ontwerp. Belangrijker is om te kijken naar de identiteit van jouw bedrijf, naar kernboodschap en wie jouw doelgroep is. Een kleur kan namelijk iets anders opwekken bij een volwassen dan bij een kind bijvoorbeeld. 

De betekenis van kleur

Zoals ik al eerder vernoemde, roepen bepaalde kleuren emoties en associaties op bij mensen. Dit geeft een zekere betekenis aan een kleur. Sommige betekenissen zijn zelfs universeel. Rood wordt vaak geassocieerd met de kleur van de liefde, maar ook met passie en gevaar. Wat veel mensen niet weten is dat rood óók de eetlust verhoogd. Grote fastfoodketens als McDonald’s en Burger King gebruiken daarom rood in hun logo om mensen te stimuleren om te komen eten. Een andere universele kleur is zwart, het wordt vaak geassocieerd met negativiteit. Echter, symboliseert zwart ook elegantie, kijk maar eens naar het logo van Chanel. 

Kleuren en logo’s

Blauw wordt vaak gebruikt in logo’s omdat het een zakelijke uitstraling geeft. Daarnaast roept blauw macht, status en waardigheid op. Bruin geeft een logo een geaard gevoel, omdat het vaak met aarde en stabiliteit wordt geassocieerd.

 

Geel is een moeilijke kleur omdat hij soms lastig te zien is. Geel roept vooral speelsheid, vreugde en energie op. En wordt vaak geassocieerd met luchtigheid en lichtheid van bestaan. Groen geeft rust, het verwijst het meeste naar natuur, hierdoor denken mensen vaak aan vruchtbaarheid, groei en vrede. 

 

Oranje is een feest kleur, het trekt de aandacht van mensen als het in een logo gebruikt wordt. Dit komt omdat oranje energie en enthousiasme opwekt. Paars wordt niet vaak gebruikt als hoofdkleur in logo’s, het geeft een ingehouden natuur. Paars staat dan ook voor verfijning, koninklijk en prestige. 

 

Rood hadden we al eerder besproken, de liefde wordt vaak geassocieerd met rood. Het roept ook een actie op, zo zijn actie knoppen op website vaak rood. Ook roept het passie en gevaar op, en eetlust! Roze is een populaire kleur voor jonge meisjes, omdat ze het vaak associëren met prinsessen. Deze zachte kleur wordt ook gekoppeld aan liefde, trouwheid en vriendschap. Wit geeft ruimte voor een design, het wordt dan ook vaak verbonden met leegte, maar ook met licht en zuiverheid. Wit geeft ook een gevoel van frisheid.

 

Zwart wordt merendeel samengehangen met negatieve dingen zoals dood, ellende en lijden. Maar zoals eerder vernoemt, heeft zwart ook een elegantie, door alleen zwart te gebruiken komen vorm en typografie meer centraal te staan.

 

Wil je een specialist inschakelen voor het laten ontwerpen van een professionele huisstijl? Dan kun je terecht op 15eurologos.nl. Alle ontwerpen worden gemaakt door een ervaren ontwerpen en dat tegen lage prijzen!