Visueel communiceren? Dat doe je zo!

Visueel Communiceren

~Advertorial~

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om online te communiceren met beeldmateriaal. Een beeld zegt meer dan duizend woorden en het kan een stuk tekst goed aanvullen of zelfs geheel vervangen. Ook maakt het toevoegen van beeldmateriaal de tekst een stuk aantrekkelijker. Maar hoe zorg je er nu voor dat je visuele communicatie duidelijk en aantrekkelijk is? Hieronder vindt je een aantal handige tips. 

Tip 1: gebruik niet teveel details

Een afbeelding waarop verschillende dingen te zien zijn is vaak niet duidelijk. Het is voor de lezer niet duidelijk waar ze op moeten focussen en wat er precies bedoeld wordt. Misschien zien je lezers zelfs bepaalde dingen over het hoofd die je juist wilde benadrukken. Zorg er daarom altijd voor dat je afbeeldingen slechts één ding uitbeelden en niet te veel details bevatten.

Tip 2: besteed het uit!

Wil je je liever bezighouden met zaken waarin jij goed bent? Dan is het slimmer om visuele communicatie uit te besteden. Zo kun jij je focussen op je eigen werk, en tevens duidelijk communiceren met beeldmateriaal gemaakt door professionals. Je kunt het bijvoorbeeld uitbesteden aan een bedrijf zoals Vormgenoten. Het fijne van dit soort bedrijven is, dat zij zich alleen bezighouden met visuele communicatie, en dus doen waar ze goed in zijn. Voor verdere informatie kun je het beste even doorklikken naar de diensten op zo’n website.

Tip 3: zorg voor uniek beeldmateriaal

Jouw bedrijf is uniek, dus dat moet je ook uitstralen. De stockfoto’s kennen we inmiddels allemaal wel. Natuurlijk kun je af en toe een stockfoto gebruiken, maar mix ze met originele afbeeldingen. Maak foto’s van je bedrijf, je team en je klanten. Laat illustraties ontwerpen in je eigen huisstijl. Zo kun je met visuele communicatie jouw eigen verhaal vertellen laten zien dat je uniek bent.

Tip 4: wees niet te origineel

We hebben je net uitgelegd dat het slim is om voor uniek beeldmateriaal te kiezen, maar het is ook belangrijk om niet te origineel te zijn. Dit geldt voornamelijk voor het gebruik van symbolen. Met een pijl geef je bijvoorbeeld altijd een richting aan, een klavertje vier staat voor geluk en met een trap beeld je een stapsgewijs proces uit. Probeer geen nieuwe symbolen te gebruiken die je lezers niet kunnen koppelen met de tekst, maar gebruik symbolen die vaak worden gebruikt. Natuurlijk kun je deze symbolen wel laten illustreren in je bedrijfsstijl of in ieder geval de kleur van je huisstijl geven.

Tip 5: werk met infographics

Cijfers die in saaie tabellen en grafieken zijn weergeven wil niemand graag bekijken. Zorg er daarom voor dat je cijfers en statistieken altijd verwerkt in aantrekkelijke infographics. Dit is ook een vorm van visuele communicatie waarmee je het bekijken en interpreteren van de cijfers veel leuker en gemakkelijker maakt. Licht alleen de belangrijkste resultaten uit in de infographics, houd het simpel en maak gebruik van kleur.

Tip 6: maak duidelijke productfoto’s

Je productfotografie is een belangrijk onderdeel van visuele communicatie, maar helaas wordt hier niet altijd voldoende aandacht aan besteed. Klanten kijken als eerste naar de productfoto en houden dit beeld in hun hoofd. Een opvallend mooie productfoto waarop het product duidelijk zichtbaar is kan een klant overtuigen in het aankoopproces. 

 

Geef een reactie

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*