3 tips voor goede linkbuilding

Linkbuilding, heb je er al van gehoord? In short is linkbuilding een onderdeel van SEO en dient het om de autoriteit van je website in zoekmachines te vergroten. Dit kan je op verschillende manieren doen: zo kan je links plaatsen op startpagina’s, maar kan je ook links in blogartikels plaatsen, of zelfs digital PR uitvoeren. Hoe je dit nu best doet, vertellen we je graag met deze drie tips.

Investeer in kwaliteit

Focus op de kwaliteit van je links, en niet per se de kwantiteit. Dit betekent: bouw niet zo veel mogelijk links, maar bouw links op goede domeinen. Zo is de autoriteit, maar ook de relevantie en inhoud van je pagina waarop je plaatst belangrijk. Zo zal een interessante kookblog vol recepten en interessante kooktips goed bij je niche passen als je bijvoorbeeld vlees verkoopt, maar een minder goede optie zijn voor een modebedrijf. Bekijk ook het aantal bezoekers van de blog, welke autoriteit ze hebben en of hun websitestructuur logisch is. Investeer dus in kwalitatieve linkbuilding waarbij je links waarde hebben en zo mee bouwen aan de autoriteit van je website. Laat je hierin adviseren door een online of SEO agency: zij hebben tools en expertise over wat goede SEO content is en waarmee je kan stijgen in de zoekresultaten van zoekmachines.

Ken je regio

Elk land, en ook elke regio (zoals Vlaanderen of Wallonië), heeft zo zijn eigen kenmerken. Hoe groot is de bevolking? Waar halen de bewoners vooral hun informatie? Wat is hun online zoekgedrag? Hoe groot is het medialandschap? Hoe bekend is de markt al met linkbuilding? Spreken ze in de regio meerdere talen? Breng dit dus goed in kaart voor je start aan internationale linkbuilding, of laat je adviseren door een internationaal SEO bedrijf dat the ins and outs van elke land kent. Denk ook na over je marktsegment: ben je B2B, is het een nichemarkt of meer algemeen, moet je werken aan naamsbekendheid of net niet? Dit bepaalt mee de keuzes die je maakt voor je linkbuilding proces.

Vergeet je eigen website niet

Denk bij linkbuilding niet alleen aan links, maar ook aan de SEO-optimalisatie van je eigen website. Zorg dus ook voor goede content op je eigen website en bouw een logisch linkprofiel. Denk ook aan UX of user experience, html titels, meta beschrijvingen, paginatitels, tussenkoppen, interne links, afbeeldingen enzovoort. Hoor je het in Keulen donderen? Neem een SEO-specialist onder de arm die jou advies kan geven over hoe je je eigen website Googleproof maakt.